Hoe maak je een betrouwbare duurzaamheidsclaim?
“In Nederland presteren wij het beste op het gebied van energietransitie”, terwijl volstrekt onduidelijk is waarmee wordt vergeleken en op grond waarvan dit bedrijf ‘de beste’ is.
Dit is één van de claims die de ACM bij een bedrijf in de energiesector tegen kwam in haar onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims.
Steeds meer bedrijven claimen duurzaam te zijn of duurzame producten te verkopen, maar hoe wordt dit aangetoond? In sommige gevallen is dit totaal onduidelijk of zelfs misleidend.
Wil je als organisatie een goede duurzaamheidsclaim maken? Neem dan de onderstaande vijf vuistregels die de ACM heeft opgesteld als uitgangspunt of download het gehele artikel hier.
vuistregel 1
Vuistregel 1
Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
vuistregel 2
Vuistregel 2
Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
vuistregel 3
Vuistregel 3
Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
vuistregel 4
Vuistregel 4
Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheid-inspanningen van uw bedrijf
vuistregel 5
Vuistregel 5
Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn